מועמדים מכל קצוות הקשת הפוליטית מנסים לשכנע אותנו כי ביכולתם להיות מנהיגים של העם בישראל. בפרשת שמיני מתקיים אחד האירועים הקשים ביותר שעברו על בני ישראל במדבר- סיפור מותם של בני אהרון הכהן, נדב ואביהוא, וממנו ניתן ללמוד שיעור בתכונות האופי שיש לחפש באדם המבקש להיות מנהיג.

וכך כתוב בפרשה: "וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה'" (ויקרא י, א-ב).

פרשנים רבים ניסו להתמודד עם השאלות שעולות מהאירוע הקשה הזה. נשאלו שאלות על חומרתו של העונש שקיבלו בניו של אהרון, על עיתוי העונש ביום חנוכת המשכן ובעיקר נשאלה השאלה- מה היו הפגמים בהתנהגותם של נדב ואביהוא, שהרי לכאורה הם רק ניסו לעשות טוב ומתוך רוממות  הנפש רצו להביע את דבקותם בה'.

המדרש מציין ארבעה דברים שבגינם מתו: "על הקריבה ועל ההקרבה, על אש זרה ועל שלא נטלו עצה זה מזה" (ויקרא רבה).

ניתוח החטא מוביל למסקנה שהחטא נבע שני סוגי פגמים בהתנהגותם של נדב ואביהוא: תפיסה דתית מוטעית; תכונות אישיות שאינן מתאימות למי שממלא תפקיד ציבורי.

כאשר מדובר בכהנים שנבחרו לשרת את העם עליהם לבצע את תפקידם מתוך תחושת נאמנות למי ששלח אותם ולהימנע מהרגשת עליונות שעלולה לנבוע מהייחוס להם זכו ומהתפקיד שאותו נבחרו למלא.

הרמב"ם בעניין זה מפרש שהאתגר הגדול למנהיג כאן הוא להיאבק בתחושת השגרה. הכניסה הקבועה של הכהנים למשכן עלולה לגרום לזלזול, כשעל המנהיג הכהן לשמור על תחושה של התפעלות מעצם הגעתו לביתו של ה' .

התנהגותם של נדב ואביהוא מעידה על כישלון מנהיגותי בשני היבטים: להט אישי–פנימי לא מרוסן; היעדרה של צניעות שהיא היסוד הנדרש באישיותו של מנהיג.

כאשר אדם הרואה בעצמו כמתאים לשמש כמנהיג נמצא במצב נפשי פנימי של ניתוק מהחיים אותם חי הציבור שברצונו להנהיג, הרי שהוא חוטא לתפקידו שהרי כל מהותו של המנהיג נובעת  מהחיבור לעמו, לאנשים אותם הוא מבקש להנהיג.

העדרה של צניעות קשור גם הוא קשר ישיר לחטאם של נדב ואביהוא שהקריבו קורבן שלא נתבקשו להקריב כלל. צניעות הנה תכונת יסוד  הנדרשת לאדם המעוניין להגיע לעמדת הנהגה ועל פי פירושו של הרש"ר  הירש זהו גם ההבדל בין עבודת הקורבנות בעולם האלילי לבין העולם היהודי: "האלילות מבקשת לשעבד את האל בקרבן בכדי שיעשה את רצון האדם ואילו אשי ישראל משעבדים את האדם לעבודת ה' למען יקבל על עצמו את עול מצוותיו…".

בבואנו לקלפי בכדי לבחור הנהגה נוכל לדעתי ללמוד מהלקחים הנובעים מחטאם של נדב ואביהוא בכדי שנבחר הנהגה ראויה אשר תשרת את עמה מתוך תחושת שליחות וצניעות.

[אמיר כהן הוא עובד סוציאלי שיקומי בהכשרתו, עובד בשירות בתי הסוהר. בוגר תכנית העמיתים בהנחייתו של צבי גילת].