פרשת השבוע אנו קוראים את פירוט בגדי השרד של המשרתים בקודש ובגדי אהרון הכהן הגדול: "וּמִן הַתְּכֵלֶת וְהָאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת הַשָּׁנִי עָשׂוּ בִגְדֵי שְׂרָד לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ וַיַּעֲשׂוּ אֶת בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה" (שמות לט, א).

התיאור של בגדי הכהן הוא מפורט וויזואלי. התורה ממעטת בתיאורים כאלה. על ההבדל הזה בין הסגנון של המקרא וסגנונן של הספרות היוונית עמד כבר חוקר הספרות אריך אוארבך בספרו "מימזיס: התגלמות המציאות בספרות המערב". איליאדה ואודיסאה של הומרוס גדושים בתיאורים ויזואליים, המקרא, לעומת זאת, מספק לנו תיאור רק כשזה הכרחי לעלילה.

במיוחד נכון הדבר כשמדובר בבגדים. עצם השורש של המילה – ב.ג.ד. – בא ללמד כי העיניים יכולות לבגוד בנו, הדברים הם לא תמיד כפי שהם נראים. ספר בראשית, מביא לנו שפע של דוגמאות לקשר בין בגדים למרמה, עד כדי שנראה שתפקידם של הבגדים הוא לרמות את עין הרואה: יעקב הלובש את בגדי עשיו על מנת לרמות את אביו, תמר המסירה את בגדי אלמנותה על מנת להתחזות לזונה ולרמות את יהודה, כתונת הפסים של יוסף המוכתמת בדם ומוצגת ליעקב כהוכחת מות יוסף, הבגדים היפים של יוסף שניתנו לו על ידי פרעה ומטעים את אחיו והם לא מזהים אותו.

הבגדים המפוארים של יוסף הם מתנה של מלך זר. הבגדים המפוארים של כהנים מעלים את שאלת תפקידם ומשמעותם. אין לנו תיאורים של מלכים, נביאים או מנהיגי העם האחרים. יתרה מזו, כאשר משה משמש ככהן במשכן בהזדמנות חד-פעמית הוא עושה זאת בבגד לבן פשוט. (שמות כט).

כהנים לובשים את בגדיהם מכח התפקיד שבו הם נושאים. למעשה, יש להם זהות כפולה, הכהנים במשכן בבגדים מפוארים ואנשים בשר ודם בעלי חולשות אנושיות בביתם. התלמוד במסכת זבחים (דף פח עמוד ב) מלמד שכל אחד משמונת בגדי הכונה מכפר על עבירות מסוימות, כגון: שפיכות דמים, הרהורי לב, גסות רוח, גילוי עריות וכו. כהנים מבצעים את תפקידם כשהם נושאים את הזהות הכפולה של בן אנוש בעל מגבלות אנושיות, ושליחי ציבור בפני האלוהים. הכהנים מבצעים את הטקסים בשם החברה על מנת לקיים קשר סדיר עם הכח העליון.

מי הם הכהנים של היום? דומני כי הכהנים דומים לעובדי ציבור העובדים בעבודה יום יומית במשרדי ממשלה שונים. במסגרת עבודתם מוטלת על כתפיהם המשימה הקשה של ייצוג הציבור בנקיון כפיים, וכאשר חוזרים הם הביתה, מורידים את עול תפקידם מעל שכמם, הם הופכים להיות בני אדם מן השורה. אחד התפקידים הציבוריים המאתגרים ביותר במדינה היום הוא תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה. אין לו בגדי כהונה להגן על עצמו מפני התקפות חוזרות ונשנות מכל הקשת הפוליטית הרחבה. פוליטיקאים חוזרים ומזכירים לנו כי הוא בשר ודם ולכן טועה ונתון ללחצים, כאילו שיש למי מהם שיטה אחרת להגיע להחלטות שלא מתקבלות על ידי בני אדם.

ההסכמה לקבל את התפקיד הציבורי דינה לבישת בגדי כהונה, בגדים המייצגים תפקיד שהוא מעל אדם זה או אחר, ומחייבים את אמון הציבור בנושא תפקיד זה, למרות ואולי אף בשל זהותו הכפולה. אני מציעה שלמען בריאותה ואף שרידותה של החברה בה אנו חיים נדע לתת אמון זה.