וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר–וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּו‍ֹתָהּ תִּטְמָא. ג וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. ד וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה; בְּכָל-קֹדֶשׁ לֹא-תִגָּע, וְאֶל-הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא, עַד-מְלֹאת, יְמֵי טָהֳרָהּ. ה וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד, וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ; וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה.

אשה כי תזריע ו..

שיחה טיפוסי של זוג שמסתובב לו בעולם, כשהאשה בהריון –

פוגשים חבר או חברה – וכך לרוב מתנהלת השיחה: 'וואי בשעה טובה , איזה יופי..'
לא עוברות חמש שניות ומגיעה השאלה הבאה
'תגידו,זה בן או בת..? '

*

גם לנו בפרשה, אין הרבה זמן לתהות, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר
למי שטוען שהכתיבה בתורה היא גברית, הרי כאן ההוכחה .
הרי יש קול בתוכנו שזועק 'רק רגע, דילגתם על תשעה חודשים, בחילות כאבים, תקוות תכנונים…'
איך כבר הגעתם ל'וילדה זכר' ?

נדמה לי שגם הדרשן במדרש רבה, רוצה שנתעכב קצת לפני שאנחנו עוברים לשאלה השניה.
הפסוק אומר – אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר
הדרשן, מבקש לעצור אותנו על המילים הראשונות. אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ

אשה כי תזריע זהו שכתוב – (תהלים קלט) אחור וקדם צרתני א"ר יוחנן אם זכה אדם נוחל שני עולמות הזה והבא. הה"ד אחור וקדם צרתני ואם לאו בא ליתן דין וחשבון שנאמר (תהלים קל"ט) ותשת עלי כפכה כדכתיב (איוב יג) כפך מעלי הרחק.
אמר ר' שמואל בר נחמן בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון אנדרוגינוס בראו אמר ר"ל בשעה שנברא דו פרצופין נברא ונסרו ונעשה שנים גבים גב לזכר גב לנקבה איתיבין ליה (בראשית ב) ויקח אחת מצלעותיו אמר להן מסטרוהי כדכתיב (שמות כו) ולצלע המשכן
אמר רבי ברכיה ורבי חלבו ורבי שמואל בר נחמן בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון מסוף העולם ועד סופו מלא כל העולם כולו בראו מן המזרח למערב מנין שנאמר אחור וקדם צרתני מן הצפון לדרום מנין שנאמר (דברים ד) ולמקצה השמים ועד קצה השמים ומנין כחללו של עולם שנאמר ותשת עלי כפכה, אר"א אחור זה יום ראשון וקדם זה יום האחרון
..אמר רבי ישמעאל ברבי תנחום אחור לכל המעשים וקדם לכל העונשין
..א"ר שמלאי כשם שיצירתו של אדם אחר בהמה חיה ועוף כך תורתו אחר בהמה חיה ועוף הה"ד זאת תורת הבהמה ואח"כ אשה כי תזריע. (ויקרא רבה פרשה יד')

אשה כי תזריע.. – לפני שזה כבר מקבל דמות וצורה.
לפני שאותו יצור חמוד הולך להתברר כגבר או אשה, כחכם או טפש , צדיק או רשע.. רוצים לומר לנו שיש רגע ששום דבר עוד לא נקבע, שהוא עדיין יכול להיות כל דבר שבעולם.
בוא נעצור רגע, ונדמיין את אשה כי תזריע.. את כל החלומות שיש , לפני שהיה קיים אולרטראסאונד בעולם.
מה יש לנו שם, תוהה הזוג.. בן ? בת…?
מדען דגול.. ? שחקנית כדורגל..?
שניים ? שלושה..? טוב באמת לא משנה, העיקר שיהיו בריאים..
תשעה חודשים ללא גבולות, שהמדרש מבקש להרחיב..

בסוף, זה נכון. הוא או היא ייוולדו, יקבלו גבול ושם וצורה, אופי , חיוך, דרך מחשבה כינויים ועוד..
אבל רגע אחד בוא נהיה ב'אשה כי תזריע', בלי ה-'ו'.

*
'החדש הזה לכם'
לא רק אדם נולד, בפרשה שלנו. קריאת המפטיר, מבשרת גם על לידתו של עם.
עומדים לצאת ממצרים, לקבל זהות ועצמאות , והפנייה הראשונה אלינו – מובאת בקריאת המפטיר.
'החדש הזה לכם..' – לכם , כמו שמפרש רש"י ב'לֵך לךָ' – 'לךָ' – לטובתך , להנאתך.
החדש הזה, ההתחדשות הזאת, – היא שלכם, היא לטובתכם , תשתמשו בה.
נדמה שכאן אנחנו עולים מדרגה, לוקחים את פוטנציאל תשעת החודשים, ומכניסים אותו אל תוך החיים עצמם.
לא כל פעם נצליח למצות את כל הפוטנציאל. נכון בגרעין יש טמונים בנו כל היכולות כולם, במציאות , אנחנו לא תמיד מצליחים.
על סף היצירה שלנו כעם, נותן הקב"ה עצה או מתנה.
לא הצלחתם ? לא נורא. פעם בחודש, תתחילו מחדש. אולי בחדש הבא , כל הפוטנציאל יתממש
הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים: רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה.
חדש , חדש, חדש..
*

קום תהיה כל מה שבא לך..

אין מתנות חינם. היכולת שלנו להיות הכול, מגיעה גם עם דרישה, שלפחות ננסה לעשות את זה.
הדרישה הזאת באה גם במדרש עצמו.
ואם לאו בא ליתן דין וחשבון שנאמר (תהלים קל"ט) ותשת עלי כפכה
באמת השמיים הם הגבול, אבל אם זה נכון , אסור שנשב בבטלה על הארץ.
או במילים של שלמה ארצי:
קום, תהיה כל מה שבא לך..
שם אתה תמיד, כל מה שתרצה, רק תבחר",
כך אומרת היא ואתה שואל: "מה עוד אפשר
מה שלא הייתי בטח לא אהיה"…
מחליפה לך בגדים, אומרת שאתה,
מלך הגברים, בשבילה אתה יכול להיות
מה שבא לך לראש,
למשל, מלך החיות או מלך ההרים, אם תטפס אי שם,
קום תהיה כל מה שבא לך
כי בשבילה אתה תמיד מלך העולם.
בשבילה אתה מלך השירים
בשבילה אתה יכול להיות,
מה שבא לך לראש,
למשל, מלך החיות או מלך ההרים, אם תטפס אי שם,
קום תהיה כל מה שבא לך
כי בשבילה אתה תמיד
מלך העולם, מלך העולם ".
('בשבילה אתה מלך העולם' שלמה ארצי)
*

שתי הקריאות הללו, מגיעות אלינו השנה , על סף הפסח. ערב חג החירות, אנחנו נזכרים בכל מה שיכולנו להיות, נזכרים גם , שאם עוד לא הגשמנו, יש לנו תמיד הזדמנות נוספת.
קונים בגדים חדשים, רהיטים או צלחות לסדר – רק בשביל לשמוע את הברכה כל כך יפה, שאולי השנה נצליח להגשים – תתחדשו !