בסמלה של אוניברסיטת ייל האמריקאית מוטבעים בעברית המילים "אורים ותומים" אשר מוזכרים לראשונה בפרשת השבוע בצד אבני החושן.

בפרשה הדנה, בין היתר, בבגדי הכהן נזכר "חושן משפט": אותו בגד המונח על חזהו של הכהן הגדול בו שובצו 12 אבנים יקרות שונות כנגד 12 השבטים' ועמם על החושן, או בתוכו, האורים והתומים.

יש הרואים את מקור המילים הללו באור ותום, ויש הרואים את מקורם בארור ותמים, מעין מקבילה לאשם או זכאי. מעניין לציין שבסמלה של אוניברסיטת ייל מתחת לכיתוב אורים ותומים בעברית נכתב בלטינית LUX ET VERITAS שפירושו אור ואמת.

באמצעות חושן משפט, ככל הנראה, הוכרעו שאלות הרות גורל של בני ישראל. כך למשל, נפלה ההכרעה האם לצאת למלחמה בפלישתים (שמואל א', פרק י"ד, פס' ל"ז), או שאלת דוד האם לרדוף אחר העמלקים (שמואל א', פרק ל', פס' ז'-ח'). אף הכרעות שיפוטיות הוכרעו באמצעות חושן משפט, למשל, כאשר נתבעו בני ישראל על המעילה שמעל עכן בחרם לאחר כיבוש יריחו, ובעטיה של מעילה זו כשלו בקרב הראשון מול אנשי העי, ככל הנראה בעזרת חושן משפט נלכד שבט יהודה, ומתוכו נלכד עכן. אף נתברר כי ההחלטה נכונה, שכן השלל אכן נמצא בידי עכן (יהושע, פרק ז'). הליך דומה התרחש עם יונתן ויערת הדבש (שמואל א', פרק י"ד) ואף בו נתברר כי ההכרעה הייתה נכונה.

מעמד האורים והתומים ככלי שיש וצריך לתת בו אמון מוצא את ביטויו בעברית של ימינו, עת נטבע הביטוי "אורים ותומים" למקור מוסמך שאין להרהר אחריו.

המקרא, כידוע, מייחס חשיבות עצומה למערכת המשפט מתוך הבנה כי היא המכשיר החברתי  החשוב ביותר לקיומה המשותף של חברה. הדברים נכונים כפליים עת מדובר בחברה בה יש מחלוקת קשה, כבישראל של שנת 2019. אלא מהי? שמערכת המשפט, בשונה מהרשויות המבצעת והמחוקקת, נעדרת אמצעי אכיפה, ועל כן סמכותה ומקור כוחה באמון הציבור. כדברי השופט האמריקאי פליקס פרנקפורטר: "סמכות בית המשפט המשולל ארנק או חרב מבוססת כל כולה על שמירת אמון הציבור בעוצמתו המוסרית". מכאן, שחיזוק הלגיטימיות של המערכת המשפטית הוא ערובה לחברה בריאה ומתפקדת.

ייאמר מיד, בהשתנות הזמנים ובהעדרם של אבני החושן והאורים והתומים, אימצה מערכת המשפט כלים אחרים לקבלת החלטות, אך הבסיס נשאר זהה: עוצמתה של המערכת המשפטית ולמעשה של החברה כולה תלויה באמון הציבור במערכת זו.

לכן גם לא ייפלא שחושן משפט הוא שמו של החלק בשולחן ערוך העוסק בדיני ממונות, ללמדנו כי חושן משפט מסמל את האמון במערכת המשפט כלב ליבה של החברה, פן חלילה תתקיים בנו אזהרתו של הסופר הצרפתי אונורה דה בלזק: "חוסר אמון בשפיטה הוא תחילת סופה של חברה".

העצמת מערכת המשפט מוצאת את ביטויה היפה בפרשה, עת נצטווה אהרון הכהן לשאתה על ליבו בבואו אל הקודש לאמור:

"וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת־שְׁמוֹת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט עַל־לִבּוֹ בְּבֹאוֹ אֶל־הַקֹּדֶשׁ; לְזִכָּרֹן לִפְנֵי־יהוה תָּמִיד׃ וְנָתַתָּ אֶל־חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט, אֶת־הָאוּרִים וְאֶת־הַתֻּמִּים, וְהָיוּ עַל־לֵב אַהֲרֹן, בְּבֹאוֹ לִפְנֵי יהוה; וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת־מִשְׁפַּט בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל עַל־לִבּוֹ לִפְנֵי יהוה תָּמִיד"

*גינו וינס הינו עורך דין עצמאי, שותף-מייסד של גלרשטיין, וינס ושות׳, העוסק בתחום האזרחי-מסחרי, ליטיגציה ונדל״ן.