ספר שמות: פרק כ"ז, פסוק כ' – פרק ל', פסוק י'

במוקד הפרשה מצוי תיאור בגדי הכהן הגדול. מה תפקידו של הכהן הגדול ומה משמעותו עבור הקהילה, העם. עיון בתיאורי הבגדים של הכהן הגדול יכול לתת לנו זווית ראיה מעניינת על תפקידו של הכהן ועל ההבדל בינו ובין הנביא.

"וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט… " (שמות כ"ח, ד')
לכהן יש הרבה בגדים. לעומתו הנביא –
"וַיִּפְשַׁט גַּם הוּא בְּגָדָיו וַיִּתְנַבֵּא גַם הוּא לִפְנֵי שְׁמוּאֵל וַיִּפֹּל עָרֹם כָּל הַיּוֹם הַהוּא וְכָל הַלָּיְלָה עַל כֵּן יֹאמְרוּ הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִם" (שמואל א' י"ט, כ"ד)

הכהן מכיל את הקהילה כולה:
"וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת שְׁמוֹת בְּנֵי ישְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט עַל לִבּוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לְזִכָּרֹן לִפְנֵי ה' תָּמִיד" (שמות כ"ח, כ"ט)
ולעומתו הנביא –
"וּמֹשֶׁה יקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה" (שמות ל"ג, ז').

"הִנֵּה נָתַתִּי אֶת פָּנֶיךָ חֲזָקִים לְעֻמַּת פְּנֵיהֶם וְאֶת מִצְחֲךָ חָזָק לְעֻמַּת מִצְחָם. כְּשָׁמִיר חָזָק מִצֹּר נָתַתִּי מִצְחֶךָ לֹא תִירָא אוֹתָם וְלֹא תֵחַת מִפְּנֵיהֶם כִּי בֵּית מְרִי הֵמָּה" (יחזקאל ג', ח'-ט').

הכהן נושא את עוון הקהילה:
"וְעָשִׂיתָ צִּיץ זָהָב טָהוֹר וּפִתַּחְתָּ עָלָיו פִּתּוּחֵי חֹתָם קֹדֶשׁ לַה'. וְשַׂמְתָּ אֹתוֹ עַל פְּתִיל תְּכֵלֶת וְהָיָה עַל הַמִּצְנָפֶת אֶל מוּל פְּנֵי הַמִּצְנֶפֶת יהְיֶה. וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת עֲוֹן הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר יַקְדִּישׁוּ בְּנֵי ישְׂרָאֵל לְכָל מַתְּנֹת קָדְשֵׁיהֶם וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד לְרָצוֹן לָהֶם לִפְנֵי ה' "(שמות כ"ח, ל"ו-ל"ח).
לעומתו הנביא מוכיח את העם על פשעם:
"קְרָא בְגָרוֹן אַל תַּחְשֹׂךְ כַּשּׁוֹפָר הָרֵם קוֹלֶךָ וְהַגֵּד לְעַמִּי פִּשְׁעָם וּלְבֵית יַעֲקֹב חַטֹּאתָם" (ישעיהו נ"ח, א')

הקהילה זקוקה לכהן ולנביא. הנביא האנרכיסט, ערום, עומד נגד הזרם, מוכיח. לעומתו הכהן, עטוף בהמוני בגדים, כבד תנועה, יושב בבית – המשכן – כדמות אבהית, נושא את הקהילה כולה על לוח ליבו ואת חטאיה על מצחו. האם חייב להיות פיצול בין התפקידים, או שמא ההורה המדריך והמנהיג צריכים למצוא דרך לפצל את תודעתם ואת התנהגותם לשתי מערכות נפרדות שלא תמיד עולות בקנה אחד זו עם זו, אך היותם כלולות באדם אחד הכרחית לקיום המלא של החיים.

תגובות:

אני רוצה להעיר עוד שאחד ההבדלים הבולטים בין תקופת בית ראשון (תקופת המקרא) לתקופת הבית השני הוא במעמדו של הכה"ג. בתקופת הבית השני הכה"ג אינו לובש מה שלבש הכה"ג בימי בית ראשון, אף אינו משוח והוא מכונה "מרובה בגדים". כבר בתודעתם של בני תקופה זו נתפסת ירידה במעמדו של הכה"ג בהשוואה למעמדו בימי הבית הראשון.
(איה ברסקי)
לגבי הכהן והנביא – לא הרי משה, כ"אדון הנביאים" מול הנביאים בתקופת המלכים, שמעמדם אחר לחלוטין, ולכן ההשוואה מדוייקת בחלקה. הרחבה מלאה בעניין ניתן לראות במאמרו המפורסם של אחד העם – כהן ונביא.
(שי נחושתאי)
ההבחנה בין תפקיד הכהן ותפקיד הנביא מדויקת מאד ואני חושבת שכהן נאמן, צריך יכולת להכיל בתוכו, את תפקיד הנביא .אך הנביא, מעצם תפקידו הקשה יותר בעיני, צריך להדחיק את תפקידו ככהן, כדי שיוכל להתמסר ,באופן טוטאלי, לתפקידו הפחות אהוד, מעצם טיבו ,והבודד כל כך.
(שלומית מכמאל-שי)