וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב: וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה: (בראשית נ)

וְאֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף אֲשֶׁר הֶעֱלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם קָבְרוּ בִשְׁכֶם בְּחֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה יַעֲקֹב מֵאֵת בְּנֵי חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה וַיִּהְיוּ לִבְנֵי יוֹסֵף לְנַחֲלָה: (יהושע כד)

"את עצמות יוסף קברו בשכם וגו' מושלים אותו למה הדבר דומה לליסטים שנכנסו למרתף אחד של יין נטלו קנקן אחד ושתו הציץ עליהם בעל המרתף אמר להם יערב לכם יבושם לכם ימתק לכם שתיתם את היין החזירו את הקנקן למקומה, כך אמר הקב"ה לשבטים מכרתם את יוסף החזירו עצמותיו למקומן, דבר אחר, אמר להם יוסף למקום שגנבתוני שם תחזירוני, כן עשו בני ישראל שנאמר (יהושע כד) 'ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם'. (בראשית רבה , פרשה פ"ה).

מהי המשמעות של קבורת יוסף בשכם דווקא? מדוע שכם היא מקומו של יוסף? יעקב מחזיר אותנו לשכם בדבריו אל יוסף, הנאמרים לאחר שהוא מברך אותו ואת בניו : "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי" (בראשית מח,כב) המדרש פירש ששכם היא "שכם ממש" כלומר – העיר שכם.לעיר זו, כבר בחיי יעקב יש מקום מיוחד – זהו המקום אליו בא שלם לאחר מאבקיו עם המלאך ועם עשיו, בו ביקש להכות שורש בכך שחנה בו, ואף קנה חלקת שדה. שכם אמורה הייתה להיות עבור יעקב מה שהייתה צריכה להיות גרר עבור יצחק, ומה שהייתה אלון ממרא עבור אברהם. אבל בעוד אברהם התקבל באהבה ובכבוד על ידי תושבי המקום ויצחק התקבל אף הוא לאחר שיושב הסכסוך ביניהם, יעקב נדחה – דינה נאנסה, והברית שהוצעה באה בדיעבד כדי להצדיק את האונס. שכם היא גם המקום אליו נשלח יוסף לקשור קשר עם אחיו ומשם לא חזר. מדוע איפה מבטיח אותו יעקב ליוסף, כאדם המבטיח פרס מיוחד ?

בתלמוד נאמר – "וילך רחבעם שכם כי שכם בא כל ישראל להמליך אתו" (מלכים א,יב) תנא משום רבי יוסי: מקום מזומן לפורענות. בשכם עינו את דינה, בשכם מכרו אחיו את יוסף, בשכם נחלקה מלכות בית דוד.(בבלי, סנהדרין, דף קב,א) ועוד נאמר – "אמר אביי: בשכם נמי שכיחי (=מצויים) רוצחים, דכתיב: "וּכְחַכֵּי אִישׁ גְּדוּדִים חֶבֶר כֹּהֲנִים דֶּרֶךְ יְרַצְּחוּ שֶׁכְמָה" (הושע ו) (בבלי,מכות י,א) אולם שכם היא גם המקום בו הושבעו ישראל עם כניסתם לארץ על שמירת התורה , בברכה ובקללה, והיא גם המקום בו העמיד יהושע את ישראל בברית לפני מותו. מהו סודו של המקום הזה ?

נראה לי ששכם היא מקום המעצים יצרי שלטון, תאוות, ניגודים – האחים מוכרים את יוסף, שכם אונס את דינה, רחבעם מדבר קשות אל נתיניו, ירבעם מפלג את הממלכה, אבשלום תופס את השלטון ורוצח את אחיו (שופטים ט). דווקא משום כך היא היא המקום אותו יעד הקב"ה להשביע בו את ישראל על קבלת או דחיית התורה, והיא המקום בו יהושע מעמידם בברית. כדי לעמוד בברית יש להיות במקום של יצר מועצם, מקום בו הפרת הברית היא אפשרות קרובה.
אפיון נוסף של שכם – היא הייתה המקום בו נפתח צוהר להתקרבות בין משפחת יעקב לעם הארץ, ובו גם הוגף. והנה, שני נושאים אלו הם תחומי פעילותו של יוסף. יוסף נוסה מנעוריו באגו, ביחס מועדף, בחזון עמדת הכוח והיתרון על אחיו; הוא פגש את היכולת לממש את תאוות הבשרים – אשת פוטיפר, ואת תאוות הכוח – בהיותו משנה למלך. ומאידך – יוסף הוא הנער העברי המדבר בשפת המצרים ויורד לתוך עולמם, הוא המפגיש בין משפחת אביו לבין מצרים.
כשיעקב נותן ליוסף את שכם הוא אומר : אני קובע כי אתה הוא הראוי להתמודד עם האגו – יצרי השלטון, המין והכוח, ועם המפגש טעון היצרים והסיכונים עם אומות העולם. בסופו של דבר, חוזר יעקב ומאשר את העדפתו הראשונה ,העדפת יוסף על אחיו – "שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ" , ובברכתו ליוסף הוא אומר – " בִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל בִּרְכֹת הוֹרַי עַד תַּאֲוַת גִּבְעֹת עוֹלָם תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו:" גבעות התאווה הן המעטרות את ראשו של יוסף הצדיק, השולט ביצרו , כנזר "כִּי נֵזֶר אֱלֹהָיו עַל רֹאשׁוֹ" (במדבר ו)